Missuppfattningar som kan leda till inkasso

Bodil Hallin Familjeekonom

Genom åren har jag stött på några vanliga missuppfattningar som faktiskt kan leda till att man får ett inkassokrav helt i onödan. Eller ännu värre; låter bli att försöka hitta en lösning när man har problem med skulder. Så låt oss sprida lite ljus över detta med räkningar och inkasso.

#1. Man har alltid 30 dagar på sig att betala en räkning
Nix! Man är alltid skyldig att betala inom den tid säljaren bestämmer om man inte kommit överens om något annat innan köpet. Står det 10 dagars betalningstid ska pengarna finnas på mottagarens konto inom 10 dagar.
Mitt tips: Ta alltid reda på exakt datum när räkningen ska betalas och ta inte för givet att du kan vänta till månadsskiftet.

# 2. Man har rätt att få en påminnelse innan en räkning går till Inkasso
Nix! Säljaren har ingen skyldighet att skicka en påminnelse. Det är upp till dig att hålla reda på när räkningen ska betalas. Säljaren har faktiskt rätt att skicka räkningen på inkasso redan dagen efter förfallodagen. Det kan alltså gå väldigt fort.
Mitt tips: Kika på räkningen när den kommer. Ska den betalas innan månadsskiftet är det lika bra att betala den direkt.

#3. Det är ingen idé att ta kontakt med inkassobolaget när man har halkat efter
Det är i själva verket precis tvärt om. Genom att höra av dig öppnar du dörren för att hitta en lösning. Ju fortare desto bättre. Inkassobolagen brukar vara mycket positivt inställda till att lägga upp avbetalningsplaner.
Mitt tips: Ring eller skicka ett mejl även om det är jobbigt. Bara gör det!

# 4. Kronofogden är hemska att ha att göra med
Att hamna hos Kronofogden är nog ingen som vill men de allra flesta som kommer i kontakt med dem blir positivt överraskade. En av Kronofogdens viktigaste uppgifter är att ge stöd och vägledning till skuldsatta. Ett samtal till dem kan alltså betyda första steget mot en lösning.
Mitt tips: Gå in på Kronofogdens hemsida eller Facebooksida och bekanta dig lite med dem innan du ringer.

# 5. Skulder skrivs av om det gått tillräckligt lång tid
Nix! En del skulder, såsom skatteskulder och böter, kan skrivas av inom ett visst antal år men de flesta skulder skrivs aldrig av automatiskt. Därför är det jätteviktigt att ta itu med sina skulder. Ju fortare desto bättre.
Mitt tips: Sammanställ dina skulder och gör en plan för hur du ska bli av med dem. Ta kontakt med en budget- och skuldrådgivare om du behöver hjälp. De finns i alla kommuner och arbetar under sekretess. Adresser finns på Konsumentverkets hemsida.

# 6. Det går aldrig att bli skuldfri– lika bra att ta nya krediter
Detta är tyvärr den allra allvarligaste missuppfattningen. Min erfarenhet är att det alltid går att hitta lösningar, men det tar tid och kräver mycket tålamod.
Mitt tips: Läs på, ta hjälp och skaffa dig en plan. Det går!

Här är några länkar: Konsumentverket.se, Kronofogden.se, Mina 10 handfasta tips på vägen ut ur skuldfällan.

Kommentera och diskutera gärna här eller i några av mina andra kanaler:

Facebook: Familjeekonom Bodil Hallin
Twitter: @BodilHallin
Instagram: bodilhallin

Bodil Hallin
Familjeekonom, Ikano Bank

Kommentarer

  1. Per Berglund skriver:

    Jag har bara haft dåliga upplevelser av Inkassobolag, otrevliga om man ens kommer i kontakt med dem. Plötsligt förra veckan ringde de från Likvidia AB http://www.likvidia.se om en gammal skuld från 2010, sjukt nog blev jag trevligt bemött även då jag till en början inte ens kom ihåg skulden och blev lite sur. Surt att behöva betala men den visade sig vara riktig. Önskar fler arbetade som de på Likvidia!

    //Pelle

  2. Leif skriver:

    Det här är det nog inte så många som vet: ”Genom att höra av sig öppnas dörren för att hitta en lösning. Inkassobolagen brukar vara mycket positivt inställda till att lägga upp avbetalningsplaner.”

    Apropå punkt 6 -Konsten att bli skuldfri. Kan du inte skriva mer om det i ett nytt inlägg?

    I övrigt en ny bra blogg om inkassofrågor: inkassoinfo.se

  3. Luz skriver:

    He5ller ff6rste5s med i det du se4ger om att se le4sande och skrivande som ne5got mer omtfaatnde och genomsyrande e4n det som sker inom e4mnet svenska. Intressant att argumenten ff6r att behe5lla e4mnet samlat just e4r att inte dela upp spre5k- och kunskapsutveckling. Helt riktigt te4nkt, men anme4rkningsve4rt att det bara e4r kunskapsutveckling i kultur/litteratur som antas he4nga ihop med spre5kutveckling. Jag jobbar just nu i ett EU-projekt med det klatschiga namnet Content-Embedded Literacy Education for the New Economy. De4r e4r en av grundtankarna just att integrera literacy -undervisningen (le4s och skriv) i annan undervisning, just pe5 yrkesutbildningar. Le4sande och skrivande ska alltse5 tre4nas e4ven pe5 byggmomenten eller i omve5rdnadsmomenten, eftersom literacy e4r en del av yrkeskompetensen och av de situationer man mf6ter i arbetet. Fre5gan som vi bland annat ska ge ff6rslag pe5 e4r hur man gf6r detta. En tanke i alla fall jag har e4r att ett ff6rsta steg vore att luckra upp svenske4mnets och svenskle4rarnas monopol pe5 detta med le4s- och skrivkompetens och spre5kutveckling i svenska. Lf6sningen e4r kanske att le4rare samarbetar i lag? Helt klart behf6vs ganska mycket utvecklingsarbete, be5de inom (och mellan) e4mnena och vad ge4ller arbetsmetoder. Kanske ska vi starta en projektblogg ff6r att fe5 in ff6rslag?

  4. Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

    Hel Luz, språk- och kunskapsutveckling inom svenskaämnet ligger lite utanför det jag jobbar men tankar om hur man kan öka kunskapen inom ämnena privatekonomi och vardagsjuridik är givetvis intressanta. Du får gärna slå mig en signal på 0708-24 34 15 om du har idéer om detta.

    Med vänlig hälsning
    Bodil Hallin

  5. cialis for less skriver:

    Thanks for that! It’s just the answer I needed.