Spara eller slänga papper

 

I bland växer högarna av räkningar, kvitton, kontoutdrag och deklarationer. Hur länge behöver man egentligen spara alla papper?

Med några enkla regler är det enkelt att spara det som behöver sparas. Och våga slänga det som kan slängas.

Spara senaste försäkringsbrev på dina försäkringar – de gamla försäkringsbreven kan du slänga.

Spara kvitton på köp i tre år. Så länge kan du reklamera varan eller tjänsten och så länge kan en näringsidkare kräva dig på betalning. Kvitton på betalda räkningar och kontoutdrag kan du oftast få gratis från banken tre år tillbaka i tiden och då behöver du inte spara dem. Själv lägger jag de kvitton jag vill spara i ett kuvert. När året är slut lägger jag undan kuvertet och slänger det kuvert som är mer än tre år gammalt.

Allt du använder som underlag i din deklaration och som inte går att få fram elektroniskt bör du spara i sju år. Skatteverket kan begära att få se underlag sex år efter att du lämnat din deklaration.

Kvitton som gäller köp av hus eller reparationer på hus ska du alltid spara. När du säljer huset behöver du kvittona för att minska reavinstskatten. Dessutom har en husköpare tio år på sig att komma med krav om det har upptäckts dolda fel i huset. Då kan kvittona också vara bra att ha.

Så sätt av ett par timmar nu i höstmörkret och släng det du inte behöver.  Köp några nya pärmar så får du ordning på de papper du behåller. Ett bra sätt att minska pappersmängden är beställa e-faktura som skickas direkt till din internetbank. Vill du läsa mer kan du gå in på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se, under rubriken ”kvitton”.

Bodil Hallin
Familjeekonom, Ikano Bank

Kommentarer

  1. Birgitta Davidsson skriver:

    Jättebra att få dessa uppgifter om sparande av olika papper. Många gånger sitter man och undrar vad som kan kastas eller sparas.
    Birgitta

  2. Bodil skriver:

    Hej Birgitta! Bra att tipsen kommer till nytta. Och nu när mycket finns sparat elektroniskt kan man faktiskt slänga allt fler papper.

    Ursäkta att jag inte svarat dig förrän nu. Jag brukar få ett meddelande när någon går in och kommenterar på bloggen men det verkar inte ha fungerat i november. Bättring utlovas!

    Ha en bra dag! Bodil

  3. ingrid skriver:

    Hej har jag fattat rätt? Vanliga löpande räkn/fakturor kan slängas efter 3 år ?

    • Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

      Hej Ingrid! Jodå, det stämmer. Med ett viktigt undantag: fakturor som avser underhåll, nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad av bostad. Dessa fakturor/kvitton ska aldrig slängas. De är guld värda den dag man säljer bostaden eftersom man får dra av dessa utgifter när man ska räkna ut vinstskatten. Ett annat skäl är att det är tio års reklamationstid på hantverkstjänster som avser byggnader och mark. Skulle man behöva reklamera är det bra att kunna visa kvitto/faktura. Hälsningar Bodil

  4. Ritha skriver:

    Hej.
    Jag kan inte hitta svar på hur länge man måste spara själva räkningen, den som kommer med posten och som man tar summa o ocr ifrån. Är det den som menas att spara u 3 år förutom reparationer och sånt med huset.
    / Ritha

    • Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

      Hej Ritha,
      Ja, det är bra att spara räkningarna i tre år eftersom man har rätt att reklamera så länge. Egentligen är det väl väldigt sällan man vill reklamera vanliga räkningar tre år tillbaka, så det handlar väl om att göra en avvägning mellan hur mycket nytta man tror man har av att spara räkningarna och besväret att ha kvar alla papper. Men ibland kan det vara bra att kunna gå tillbaka och se hur till exempel elräkningar, vattenräkningar, mobilräkningar o s v har varierat över tid.
      Hälsningar Bodil

  5. Jenny skriver:

    Hej!
    Bör jag spara alla olika pensionpapper som skickas hem till mig? Jag är 27 år och det känns som att mycket kan hända och ändras tills jag blir pensionär.
    Mvh
    Jenny

    • Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

      Hej Jenny,
      Så här har jag gjort: Jag har tre flikar om pension i min ekonomipärm. 1) Allmän pension. Där har jag satt in sammanställningen från orange kuvertet. 2) Tjänstepension. Där har jag satt in brev om pension via nuvarande och tidigare arbetsgivare. 3) Privat pension.
      När det kommer en nya årliga sammanställningar rensar jag ut de gamla. Egentligen finns ju nästan allt samlat på sajten minpension.se så det är inte nödvändigt att spara på alla papper. Jag tycker ändå att det har gett mig en bra översikt, särskilt eftersom jag har tjänstepension från åtta olika arbetsgivare och därför har en hel radda med olika pensionsinstitut, fonder och försäkringar. På papperskopiorna är det lätt att hitta vad som gäller för olika pensionsformer och det är lätt att hitta kontaktuppgifter till pensionsinstituten när jag vill ändra något, exempelvis byta fonder eller lägga till eller ta bort efterlevandeskydd eller annat.
      Hälsningar Bodil

  6. Bengt Carlsson skriver:

    Hej Bodil,
    Ytterlig en sparafråga. 2009 dog min svärfar och vi gick då igenom alla hans papper vad beträffar div. privat ekonomi, husekonomi mm. Huset såldes och alla avdrag enl. kvitton gjordes. Hur länge behöver vi spara min svärfars efterlämnade ekonomipapper?
    Mvh
    Bengt

    • Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

      Hej Bengt!

      Först vill jag be om ursäkt för att svaret dröjt. Jag har haft semester och eftersom det endast är jag som skriver här på bloggen så har det inte blivit några kommentarssvar.

      Ur skattemässig synpunkt kan ni slänga dessa ekonomipapper fem år efter utgången av taxeringsåret då den slutliga skatten för dödsboet fastställdes. Därefter kan nämligen inte beslut om slutlig skatt överklagas. Så om ni sålde huset under 2009, deklarerade allt under 2010 så kan ni slänga ekonomipappren vid utgången av 2015.

      Däremot kan det vara bra att ha kvar handlingarna ur andra aspekter, exempelvis vid kommande arvsskiften i familjen (om det t ex finns särkullbarn, om din svärfars maka fortfarande lever och så vidare.) Detta för att enkelt kunna ta fram och visa hur arvsskiftet efter din svärfar gått till. Så jag föreslår att du slår en signal till Skatteverket och kollar för att vara helt på den säkra sidan.

      Bästa hälsningar,
      Bodil

  7. katarina skriver:

    Hej. Min sambo gick bort i april 2014 hur länge ska jag spara hans papper o kvitton på räkningar. Mvh katarina

    • Bodil Hallin Bodil Hallin skriver:

      Hej Katarina,

      Inte helt lätt fråga att besvara faktiskt. Ur skattemässig synpunkt kan du slänga kvitton på räkningar och andra ekonomipapper fem år efter utgången av taxeringsåret då den slutliga skatten för dödsboet fastställdes. Därefter kan nämligen inte beslut om slutlig skatt överklagas. Så om du deklarerade allt nu under 2015 och den slutliga skatten har fastställts så kan du slänga kvitton och ekonomipapper efter utgången av år 2020.

      Däremot är det bra att ha kvar de viktigaste ekonomipappren samt papper som rör själva bouppteckningen och arvsskiftet. De kan behövas och underlätta vid kommande arvsskiften i familjen. Så du kan ju dela upp handlingarna i två delar: en del som du slänger efter år 2020 och en mindre del som du sparar. Är du osäker så föreslår jag att du slår en signal och kollar med Skatteverket eller eventuell juristfirma som hjälpt till med arvsskiftet.

      Bästa hälsningar,
      Bodil

  8. Ingela Bertö skriver:

    Hej!
    Nu för tiden köper man ju mycket med kreditkort som man får från olika affärer. T ex Elgiganten, och man har kredit på Master Card mm. Räknas det som lån? Papper på slutbetalda lån ska ju sparas i 10 år, men det känns konstigt om man ska behöva spara tv-köp på kredit i 10 år efter sista betalningen av den.

    • Sharon Lavie Sharon Lavie skriver:

      Hej Ingela!
      Kreditkortskulder har en preskriptionstid på 3 år. Har du slutat betalat på din kredit under 3 år och du eller företaget inte har gjort ett så kallat preskriptionsavbrott så kan skulden inte drivas in. Preskriptionstiden kan alltså förlängas om företaget har kontaktat dig med tex en påminnelse eller om du själv betalar in en viss summa på skulden. Ur reklamationssynpunkt så gäller även här 3 år för alla varor och de flesta tjänster. Då kan det vara bra att behålla sina kvitton under den tiden för att kunna bevisa när och var köpet var gjort och hur mycket du har betalat. De flesta större kedjor har nu digitala datasystem som registrerar alla köp. Är du medlem eller registrerad kund kan det därför finnas möjlighet att få ut ett nytt kvitto även om du har tappat bort ditt eget.
      Med vänliga hälsningar

      Sharon Lavie