Har du problem med en bilvärderingstjänst?

Har du blivit erbjuden att värdera din bil på internet? Du behöver bara fylla i en handfull uppgifter om din bil, registreringsnummer och mobiltelefonnummer. Denna tjänst orsakar problem för många konsumenter eftersom det inte står tydligt att det kostar pengar. På vissa webbplatser är priset presenterat i finstilt text eller så står det inte alls hur mycket det kostar. Men är webbplatsen otydlig så finns det en stor chans att du inte behöver betala!

För att vara säker på att det är en gratistjänst behöver du som regel undersöka webbplatsen och läsa noggrant igenom avtalsvillkoren innan du genomför en värdering. Dessutom avråder jag från att göra en värdering i en popup-annons eller annons på sociala medier utan att kontrollera företagets webbplats först.

Får du ändå en faktura skickad hem eller i ett sms, trots att du uppfattade tjänsten som gratis kan du faktiskt ha rätt att neka till att betala.

Utnyttja din ångerrätt

Du ska kunna ångra avtalet inom 14 dagar genom att skicka ett meddelande till företaget eller genom att använda en standardblankett som företaget måste ha tillgängligt för dig att använda.  Om företaget har information om din ångerrätt men denna är bristfällig så förlängs ångerfristen till som längst 1 år och 14 dagar från att beställningen gjordes.

Ha koll på dina rättigheter

När du meddelar ett företag att du vill utnyttja din ångerrätt av bilvärderingstjänsten kan du mötas av argumentet att det inte går. Om du får till svar att du inte har rätt att ångra dig eftersom du har avsagt dig ångerrätten genom att kryssa i en ruta där du avsäger dig rätten att ångra dig när värderingen är klar, så ska du kontrollera att företaget har informerat dig om ångerrätten på ett korrekt sätt. Det innebär att:

  • Har företaget gett dig information om att du har en ångerrätt och villkoren för ångerrätten?
  • Har företaget gett dig information om den tid du har på dig att ångra köpet?
  • Har företaget gett dig information om hur du ångrar köpet?
  • Har företaget gett dig tillgång till en ångerblankett?

Har du inte fått all den här informationen innan beställningen kan du ha upp till ett år och 14 dagar på dig att ångra köpet.

Skulle du få informationen i efterhand har du 14 dagar på dig att meddela att du ångrar dig från det tillfället du får informationen om ångerrätten.

Bestrid!

Har du överhuvudtaget inte beställt någon bilvärdering så har du inget avtal med företaget. Därför är du inte heller skyldig att betala något. Det är viktigt att du bestrider fakturan och att du tydligt meddelar att du inte har beställt något. Eftersom det är företaget som påstår att det finns ett avtal är det de som ska bevisa det också. Hotar de att driva ärendet till domstol kan det kännas skönt att få lite stöd i processen av en kommunal konsumentvägledare eller Konsument Europa, om företaget är europeiskt. Betala inte bluffakturor – det bara motiverar oseriösa företag att fortsätta med sin bluffverksamhet.

Värt att läsa:

Konsument Europa: Konsumenten vann – behöver inte betala