Om resegaranti och annat du behöver veta när du ska boka en resa

När jag bokar en resa så har det ofta föregåtts av intensivt googlande och jämförande av olika datum, hotell och flygbolag. Jag försöker hitta en bra deal för det jag vill göra under min efterlängtade semester. Men innan jag trycker på boka-knappen kan det även vara bra att fundera på vilka rättigheter jag har om något händer. Vad händer om jag blir sjuk och inte kan resa eller om resebolaget byter hotellet eller går i konkurs. Det är också bra att veta vad man ska göra om jag är missnöjd över något på plats. Här är det viktigaste som du behöver ha koll på innan du bokar nästa resa.

Ingen ångerrätt!

När du bokar resa eller hotell på distans har du inte ångerrätt. Resor och boende är undantagna från ångerrätten som annars gäller när du handlar på distans. Med det sagt kan du välja att teckna ett avbeställningsskydd. Ibland ingår det i en mer omfattande hemförsäkring eller när du betalar resan med kort. Det går oftast även att köpa ett resetillägg till din hemförsäkring där avbeställningsskydd ingår eller köpa till det när du bokar din resa.

 

I vissa fall är det tillåtet att kostnadsfritt avboka före ett visst datum. Det är t.ex. ganska vanligt när du bokar hotell. Därför är det viktigt att undersöka om du kan avboka din resa eller boende. Det är avtalsvillkoren som bestämmer dina rättigheter.

 

Beställer du en paketresa har du rätt att avbeställa, men det kan tillkomma en avbokningsavgift som ska vara tydligt specificerad.

 

Förseningar

Som resenär har du en rad rättigheter före, under och efter din resa. Det är olika rättigheter som gäller för flyg-, tåg- buss-, båt-, taxi- och för paketresor. Beroende på vilket färdsätt du använder är det viktigt att läsa vad som gäller för resor med respektive färdsätt. Vill du veta mer om vilka rättigheter du har vid försenat eller inställt flyg kan du läsa mer i mitt blogginlägg på temat. Det är bra att känna till att reglerna för transporten som ingår i resan gäller också för paketresan. Det innebär att om transporten i din paketresa är flyg gäller både reglerna för paketresor och för flyg.

 

Paketresor

Har du köpt en paketresa så är du lite mer skyddad än om du bara köper en flygstol eller bokar ett hotell. Just nu ligger ett förslag från regeringen om en ny paketreselag som föreslås gälla från och med 1 augusti 2018. Anledningen till förslaget är att många reseföretag erbjuder möjligheter för resenärer att på ett annat sätt än tidigare skräddarsy resor. Utvecklingen har medfört att vissa resor inte omfattas av det regelverk som gäller för paketresor i dag. Syftet är att du som konsument ska omfattas av det skydd som paketreselagen ger vid fler situationer än idag.

 

För att en resa ska klassas som en paketresa ska den bestå av:

  • Transport tex flyg eller tåg och övernattning eller något av detta i kombination med en turisttjänst. En turisttjänst kan till exempel vara ett teaterbesök eller ett idrottsevenemang.
  • Resan ska pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning.
  • Resan säljs till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra. Vilket innebär att den gäller både när du köper ett färdigt paket och när du ber arrangören att plocka ihop ett paket åt dig.
  • Denna del kommer att inkluderas från och med 1 augusti. Då gäller paketreselagen även när du köper två olika typer av resetjänster av en reseförmedlare om dessa gäller för samma resa och bokas samtidigt. Det skulle t.ex. kunna vara att du går in på en resebokningssajt och köper en flygbiljett och dessutom en hotellvistelse från ett helt fristående hotell. Du kommer även omfattas av paketreselagen om näringsidkaren erbjuder dig ett köp av minst en ytterligare resetjänst från en annan näringsidkare och avtalet om den resetjänsten ingås inom 24 timmar från det att bokningen av den första resetjänsten bekräftades. Ett exempel kan vara att du bokar ett flyg på en resesajt och blir erbjuden att boka hyrbil med en samarbetspartner. Du tycker det verkar intressant och tackar ja och förflyttas då från flygbolagets sajt direkt till hyrbilsleverantörens sajt, där dina uppgifter om resan redan finns i fyllda.

 

Information

 

Paketreselagen ställer krav på vilken information du ska få inför resan och ger dig ett skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan. Uppgifterna som arrangören lämnar är bindande. Arrangören får bara ändra uppgifterna om det står i avtalet och då ska ändringarna vara obetydliga och resenären ska informeras i god tid. Stora förändringar innebär att du som resenär kan har rätt att frånträda avtalet och få ersättningsresa och eventuellt skadestånd.

 

Innan du ingår ett avtal finns det hel del information som arrangören ska ge dig. Kontaktuppgifter, resans egenskaper, pris och din rätt till att avbeställa bland annat. Jag vill lyfta upp särskilt:

  • Information om vilka hälsobestämmelser som gäller på resan. Framförallt gäller detta vaccinationer. Hänvisas du till en hemsida är det din skyldighet att besöka denna hemsida, undersöka vad som gäller och uppfylla bestämmelserna. Det kan t.ex. vara att du behöver vaccinera dig.

 

  • Information om dina möjligheter att teckna reseförsäkring och uppgifter om hur du kan komma i kontakt med arrangören under resan. Om resenären är under 18 år ska anhöriga få veta hur de kan komma i kontakt med resenären under resan.

 

  • Information om vilka regler som gäller för pass och visum för EES-medborgare, det vill säga alla invånare i EU samt Norge, Island och Liechtenstein. Om du inte är EES-medborgare är det ditt eget ansvar att ta reda på vad som gäller.

 

Vad händer om jag blir sjuk under min resa?

Inom EU

Som svensk medborgare har du rätt till sjukvård i övriga EU/EES-länder och Schweiz. Det krävs att du har det europeiska sjukförsäkringskortet, som du kan beställa från Försäkringskassan.

Utanför EU

Om du blir sjuk i ett land utanför EU/EES, med undantag för ett fåtal länder med vilka Sverige har avtal om sjukvårdsförmåner, har du inte rätt till ersättning för kostnader för sjukvård. Det kan kosta mycket pengar att bli sjuk utomlands. Det är i sådana fall viktigt att ha ett fullgott försäkringsskydd. Har du tecknat en hemförsäkring, vilket jag starkt rekommenderar även om du inte ska resa, har du ett grundskydd som i allmänhet gäller under de första 45 dagarna (hos några försäkringsbolag 60 dagar) av en resa. Ska resa under en längre period och/eller vill du ha ett något mer omfattande skydd, kan du teckna en separat reseförsäkring. Du kan också ha ett reseskydd om du betalar en viss andel av din resa med betal-eller kreditkort (se villkoren för just ditt kort). Oftast är det inte reseskyddet heltäckande men tillsammans med din hemförsäkring kan de ge ett bra skydd.

 

Ska jag betala resan med kontokort eller kreditkort?

 

Betala med kontokort

När du betalar din resa eller ditt boende med kontokort är det kortföretagets egna regler som avgör dina rättigheter. Vissa kortföretag kan ha regler som skyddar dig vid till exempel en konkurs. Många kort har även olika tilläggstjänster som du kan använda om du betalar med kortet, till exempel reseförsäkring. Kolla gärna innan du betalar vad som gäller för just ditt kort.

 

Betala på kredit

Förutom att det kan ingå olika förmåner när du betalar med kreditkort, precis som när du betalar med kontokort (se ovan), så finns det en annan stor fördel. När du handlar på kredit, till exempel med ett kreditkort, har du rätt att vända dig till kreditgivaren för att reklamera på samma sätt som du kan vända dig till säljaren. Skulle du köpt din resa på kredit direkt av flygbolaget och bolaget sedan går i konkurs kan du alltså vända dig till kreditgivaren för att få dina pengar tillbaka. Många kort har även olika tilläggstjänster som du kan använda om du betalar med kortet, till exempel reseförsäkring. Läs på vad som gäller för just ditt kort.

 

Betala med internetbetalning

När du betalar till exempel en flygbiljett via ett flygbolags webbplats och loggar in på din bank och för över pengar direkt till flygbolaget kallas det för en internetbetalning. Det går att jämföra med att betala med kontanter. När du betalar så kan det innebära att du går miste om tilläggstjänsterna du får om du betalar med ditt kort.

 

Vart vänder jag mig om jag är missnöjd?

Om paketresan eller innehållet i resan inte uppfyller vad du och arrangören kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

 

Klaga alltid på plats

Reklamera så snart du kan och alltid direkt till arrangörens representant på plats på resmålet. Arrangören ska då genast hjälpa dig och hitta en lösning på problemet. Om det inte går att lösa på plats kan du ta ditt ärende vidare när du kommer hem. Det gör du genom att kontakta arrangören i första hand. I andra hand kan du få kostnadsfri rådgivning av konsumentvägledaren i din kommun eller Hallå Konsument. Är arrangören inte svensk men europeisk kan du kontakta Konsument Europa. Om inget av detta löser problemet kan du även göra en anmälan till ARN – Allmänna Reklamationsnämnden.

Resegaranti

Har du beställt en paketresa är du oftast skyddad från konkurs genom en resegaranti. Om din resa ställs in eller avbryts, på grund av att researrangören eller ett flygbolag som researrangören anlitat har gått i konkurs, kan du få kompensation från resegarantin. Du ska då ansöka om ersättning från Resegarantinämnden som är en del av Kammarkollegiet. Du måste söka senast tre månader efter att resan ställdes in eller avbröts på grund av konkurs.

 

Alla som säljer eller marknadsför något som omfattas av resegarantilagen måste ha resegaranti hos Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer. Här kan du kontrollera att din researrangör har ställt resegaranti hos Kammarkollegiet. Resegarantin gäller inte för köp av endast reguljära flygbiljetter.

 

Resegarantin gäller för:

  • Paketresor, bestående av två av tjänsterna transport, boende och turistarrangemang.
  • Paketreseliknande resor, bestående av transport och boende.
  • Transporter som sker i samband med paketresor, så kallad stolsförsäljning.
  • Utbildnings- och språkresor med resa och boende

 

Vad är Paketliknande resor?

Även om transport och boende bokas som två separata tjänster kan de omfattas av resegarantin om du som privatperson bokar dem på ett sådant sätt att de liknar en paketresa. Helst bör du boka båda tjänsterna i samma bokning. Tänk dig att du bokar hotell och flygresa via olika sökmotorer, men hos en och samma resebyrå. Då kan resan räknas som paketliknande.

 

 

App-tips!

 

Passagerarrättigheter/Your passenger rights är en reseapp som innehåller information om passagerares rättigheter vid resor med flyg, tåg, båt och buss inom Europa. Appen ges ut av EU-kommissionen.

App för android från google play
App för iphone/ipad från itunes

 

Flygkalkylatorn

Konsumentverket har lanserat tjänsten Flygkalkylatorn som ska göra det enklare för flygpassagerare att ta reda på vilken kompensation de har rätt till när flyget är försenat eller inställt.

 

När du som flygpassagerare drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg kan du enligt EU-regler ha rätt till ekonomisk kompensation på upp till 600 euro från flygbolaget, förutom hjälp av flygbolaget på plats.

 

OBS! Det finns företag som erbjuder dig som konsument hjälp för att få din ersättning mot en procentuell andel av din ersättning. Men du kan få denna hjälp helt gratis genom att vända dig till Konsumenteuropa eller ta hjälp av flygkalkylatorn.

Konsument Europa når du på telefonnummer 054-19 41 50 eller via mail

 

Ha en härlig resa!

/Sharon