Så undviker du nätbluffar

En stor del av vårt liv sker uppkopplat mot Internet. Vi betalar räkningar, beställer varor, pratar med vänner, skickar jobbmail. Vi utgår ifrån att det är säkert och tryggt. Dessvärre är ibland vår tillit för stor och det kan vara svårt att avgöra om olika erbjudanden som låter fantastiska i verkligheten bara är en bluff. För att hjälpa dig att undvika de vanligaste fällorna har jag listat de vanligaste bluffarna på Internet och hur man kan undvika att bli blåst på pengar.

Se upp för:

 

  • Många har blivit lurade när de har utnyttjar diverse värderingstjänster. Det kan vara allt från ett erbjudande att värdera ditt hem till din bil. Det finns webbplatser som erbjuder denna tjänst gratis medan andra skickar en faktura så snart du skrivit in ditt registreringsnummer eller din adress. Många gånger framgår det inte tydligt att denna tjänst kostar pengar och du ska därför vara extra uppmärksam innan du utnyttjar sådana tjänster.

 

  • Gratis är inte alltid gott. Vissa erbjudanden på nätet framstår som helt fantastiska. Produkter till ett värde av hundratals och ibland tusentals kronor säljs ut till en bråkdel av vanliga priset eller för noll kronor. Ibland kallas det för en prova-på produkt och ibland står det att du får första paketet gratis. Kom ihåg att grundidén är att företag vill tjäna pengar. Inte skicka ut gratisprodukter. Haken är ofta att du omedvetet binder dig till ett abonnemang som företaget kräver betalt för eller att de fortsätter att dra pengar från ditt konto utan din vetsakap.

 

  • Tester, tävlingar och undersökningar kan locka med att man får någon produkt som tack eller får delta i en utlottning. För att få produkten kräver de en rad olika uppgifter av dig och ibland även dina kortuppgifter. Det i sin tur kan leda till att du blir fast i ett abonnemang och att pengar dras från ditt konto eller att du får oönskade fakturor för produkter som du inte har beställt.

 

För att undvika bluffar

Om du är på en ny webbplats som du inte litar på ska du inte lämna ut några som helst personliga uppgifter. Var extra försiktig med ditt personnummer och dina kontokortsnummer. Några indikationer på att webbplatsen är oseriös är att de saknar kontaktuppgifter som telefon, adress, organisationsnummer eller personnummer. Ett annat tecken är om det förekommer många stavfel och sidan genomgående är rörig, men det behöver inte vara så. Sök på företagsnamnet och se vad som dyker upp. Ofta finns varningar från andra kunder som kan hjälpa dig att skapa en bättre uppfattning. Om det är en Facebook-sida titta när sidan skapades och när inläggen skapades. Ett seriöst företag skapar inlägg över tid. Är alla inlägg skapade över en eller ett par dagar så är sidan förmodligen oseriös.

 

Om du har drabbats

Tror du att du har blivit lurad så ska du anmäla det direkt till Polisen.

 

Bra länkar:

Hallå Konsument – så här tar du dig ur en abonnemangsfälla

Polisens Facebook-sida för nationella bedrägerier – Här finns uppdaterad information om olika typer av bedrägerier

Anmälan brott på Polisens webbplats

/Sharon