Så undviker du vanliga fällor på nätet

Är det för bra för att vara sant? Då är det oftast inte sant. Det ordspråket har vi hört och det gäller definitivt olika fantastiska erbjudanden som kan dyka upp på sociala medier och Internet. Oftast är det attraktiva produkter som erbjuds till löjligt låga summor och som leder till att flera hundralappar dras från ditt konto varje månad.

Det är vanligt att du ombeds att delta i en marknadsundersökning och som tack får du köpa tex en telefon för några kronor. Ett annat tillvägagångssätt är att företaget erbjuder ett provpaket av hälsokost mot att du betalar frakten.

Första tecknet på att du hamnat i en abonnemangsfälla är att det börjar dras pengar från ditt kort eller att det kommer fakturor med posten. Ibland är det svårt att känna igen vissa företagsnamn eftersom de heter något annat än i den annonsen du såg. Det är inte ovanligt att det inte finns någon som helst koppling mellan produkten du beställde och abonnemanget du nu krävs pengar för.

Vad ska du göra?

Läs villkoren

Om det inte var tydligt att erbjudandet du tackade ja till hörde ihop med en prenumeration, är det inte säkert att du är bunden till det. Företaget ska visa att det finns ett avtal och vilka villkor som ni kommit överrens om. Därför är det viktigt att alltid läsa villkoren innan man klickar på ”Jag godkännervillkoren”-knappen.

Bestrid kravet

Om du tycker att du inte är skyldig att betala fakturan för prenumerationen ska du skriftligt bestrida kravet. Det betyder att du kontaktar företaget och meddelar att du inte kommer att betala och varför eller kräver att de betalar tillbaka de pengar som de har dragit. För att kunna bevisa att du har bestridit är det bra att göra det skriftligt, via mail och spara alla konversationer.

Utnyttja din ångerrätt

Du kan i de flesta fall utnyttja din ångerrätt när du beställer något på nätet. Ångerrätten gäller i 14 dagar om du handlar från ett företag inom EU, Norge eller Island. Ångerrätten kan förlängas upp till ett år om företaget inte gett dig information om denna rättighet. Det är viktigt att du inte bryter förpackningen på burkar och förseglingar på sådant som du ångrar.

Kontakta banken

Om du har betalat med kort och inte får kontakt med företaget kan du i vissa fall få hjälp att få tillbaka dina pengar av din bank genom att göra en kortreklamation. Förklara vad som har hänt och bifoga kopior på alla dina kontakter med företaget så som orderbekräftelse och mejlkorrespondens. Kom ihåg att du är bunden av de avtalsvillkor som du har godkänt. Fungerar inget annat kan du alltid be banken att spärra kortet.

Snabbguide till säker beställning på nätet

 

  • Kontrollera vem du har att göra med: Leta fram kontaktuppgifter på företagets officiella hemsida.
  • Läs avtalsvillkoren. Om de inte är synliga i annonsen, gå till företagets hemsida. Ta en kopia av villkoren. Kontrollera om fler kostnader tillkommer, till exempel för frakt.
  • Gör en sökning på internet om bolaget eller produkterna, det kan ge mycket information.
  • Gör en skärmdump av annonsen och varje steg i orderprocessen, spara villkoren med erbjudet för att ha bevis över vad du tackat ja till.
  • Kontrollera att webbplatsen är krypterad. Det ser du genom att webbadressen inleds med ”https” i stället för ”http”. Om det finns ett hänglås i kanten av webbläsaren visar det också att e-handelsföretaget kan identifieras.

Källa: Konsumentverket